מדרגות מס –מה זה ואיך הן נקבעות

עולם המסים הוא מורכב מאוד ולא תמיד פשוט להבנה, בוודאי לא בקרב אנשים שאינם למדו את התחום או עוסקים בו באופן ישיר או עקיף. יחד עם זאת, אפשר להבין מונחים ומושגים בצורה מופשטת, בוודאי כאלה שמתייחסים לדברים שקשורים לחיים שלנו ולאופן בו אנחנו נדרשים לשלם מס הכנסה כשכירים או כעצמאיים.

אחת הדוגמאות הטובות לכך הן מדרגות מס. הרעיון של כלי זה איננו חדש, הוא קיים כבר לא מעט שנים בלא מעט מדינות וכלכלות בעולם. הוא מוכר גם תחת השם של מס פרוגרסיבי, זאת להבדיל ממס רגרסיבי אשר קיים בתחומים שונים.

בשביל להבין מה זה מדרגות מס ומה ההבדל בין מס פרוגרסיבי למס רגרסיבי, חשוב להבין קודם את הבסיס. כל אזרח שעובד אמור לשלם מס הכנסה בשביל שהמדינה תוכל להעניק לו שירותים מסוימים. כל מדינה מחליטה איך לגבות מס מאזרחיה ואיזה אחוז מהשכר שלהם מדובר. הגישות הכלכליות השונות מבדילות בין גביית מסים גבוהה שמאפשרת למדינה לספק יותר שירותים לבין גביית מסים נמוכה שמאפשרת לאזרח להחזיק יותר כסף ולהחליט מה לעשות איתו.

מה זה מדרגות מס?

הרעיון של מדרגות מס הוא שכל אזרח משלם מסים על פי גובה ההכנסה שלו. ככל שאתה עולה בשכר, כך תשלם יותר מס. בהגדרה כללית זה אומר שעניים ישלמו פחות מאשר עשירים. לא מדובר על סכום מוחלט אלא על אחוז מתוך השכר. כלומר, אדם שמשתכר מעט כסף, ייגבה ממנו אחוז נמוך, לעומת זאת מי שמשתכר שכר גבוה, הרי שהאחוז שייגבה ממנו יהיה הרבה יותר גבוה. זה אומר כמובן שחלק יותר משמעותי מהשכר שלו יופנה למס הכנסה.

ההיגיון שעומד מאחורי גישה זו אומרת, מי שיש לו שכר נמוך לא יכול לשלם אחוז גבוה למס הכנסה, שכן אז הוא יישאר עם סכום נמוך בנטו. לעומת זאת, אדם שמשתכר שכר גבוה, יכול לשלם אחוז גבוה ועדיין יישאר לו מספיק כסף בשביל צריכה או כל דבר אחר.

הגישה הזאת גם מתבססת על תפיסה שאומרת, שהעשירים יכולים וצריכים לתת יותר, בשביל לאפשר לעניים ליהנות מיותר שירותים של המדינה. צריך לציין, מדרגות המס מתעדכנות מעת לעת באופנים שונים.

מה ההבדל בין מס פרוגרסיבי למס רגרסיבי?

כאמור, מדרגות מס הוא מס פרוגרסיבי, שכן הוא לא נקבע פר אדם אלא פר הכנסה. לעומת זאת, מס רגרסיבי הוא מס קבוע שנקבע פר אדם. קרי, כל אחד משלם אותו דבר בלי קשר להכנסה שלו.

דוגמא טובה למס רגרסיבי הוא מס ערך מוסף (מע"מ). כאן כל אחד משלם אחוז דומה על פי מה שהמדינה קובעת, בלי קשר לשאלה מה גובה ההכנסה שלו ואם הוא עני או עשיר, וכן לא משנה מה הוא קונה.

 

 

 

שירותי ראיית חשבון בראשון לציון: מה לבדוק לפני שמתחילים

מציאת השירותים המקצועיים הנכונים יכולה לעתים קרובות להרגיש כמו ניווט בג'ונגל צפוף ולא ידוע. כשמדובר בהשגת רואה חשבון אמין בראשון לציון, ההימור גבוה עוד יותר. הבחירה שלך משפיעה לא רק על הרווחה הכלכלית שלך, אלא גם על הפעולה החלקה של העסק שלך או עניינים פיסקליים אישיים. תארו לעצמכם את השקט הנפשי שמגיע עם הידיעה שהפקדתם את הכספים שלכם בידי איש מקצוע מוסמך היטב, בעל ביקורות רבות, שמעריך שקיפות ותקשורת ברורה.

קרא עוד »
בניית חלומות: בניית וילה במסגרת זכויות בן ממשיך במושב

היציאה לדרך של בניית וילה במסגרת זכויות בן ממשיך בנחלה היא מסע מלא הבטחה ופוטנציאל. ההזדמנות הייחודית הזו, השמורה לבני ממשיכים במושבים, אינה רק בניית בית; היא יצירת מורשת אישית על הקרקע שהוקצתה למשפחה. היא כרוכה בשילוב של זכויות ירושה מסורתיות ובנייה מודרנית, ומציעה דרך ליצור סביבת מגורים ייחודית.

קרא עוד »
ממחסור לשפע: ניצחון החקלאות הישראלית

סיפורה של החקלאות הישראלית הוא סיפור מרתק של טרנספורמציה ועמידות. בעבר, החקלאות הישראלית התמודדה עם תנאים קשים כמו מחסור במים, אקלים קיצוני ואתגרים גיאופוליטיים, אך כיום היא מהווה דוגמה עולמית ליצירתיות טכנולוגית ופרקטיקות בנות-קיימא. מאמר זה צולל אל המסע ההיסטורי מאז ועד היום. קראו

קרא עוד »
איך לבחור את הגנרטור החשמלי המתאים ביותר לצרכים שלך

דמיינו שאתם בעיצומה של הפסקת חשמל, הדממה מופרעת רק על ידי זמזום של גנרטור, משואת האור והקישוריות הבודדת שלכם בחשיכה העוטפת. כזה הוא כוחו של גנרטור חשמלי, מכשיר שהופך יותר ויותר להכרח ולא למותרות בבתים ובעסקים ברחבי הארץ. בין אם מדובר בשמירה על המזון שלכם מפני קלקול במהלך הפסקת חשמל, שמירה על הבית קריר בנוחות בחום הלוהט של הקיץ, או הבטחה שמערך העבודה מהבית יישאר ללא הפרעה, הגנרטור הנכון יכול לשנות את כללי המשחק. אבל עם שלל האפשרויות הקיימות בשוק, איך בוחרים את הגנרטור החשמלי המתאים ביותר לצרכים שלכם?

קרא עוד »
אל תעצרו כאן
יש עוד מה לגלות
טיפול בגלי הלם

טיפול בגלי הלם הוא סוג של טיפול בכאב כרוני. הוא משמש גם בטיפול במחלות אחרות כמו פלנטר פאסייטיס, דלקת מפרקים ניוונית ומצבים דלקתיים אחרים. טיפול

קרא עוד »